انواع روش های جراحی بسته دیسک کمر و درمان کمر درد

انواع روش های جراحی بسته دیسک کمر و درمان کمر درد

 

فتق دیسک کمر

 

جراحی بسته دیسک کمر

( به عملهای کم تهاجمی ستون فقرات که بدون بیهوشی و بدون تهاجم شدید جراحی به بافت های سالم بدن انجام میشود بطور کلی جراحی بسته یا closed surgery می گویند) 

کمر درد و دیسک کمر یکی از مشکلات رایج است که بیشتر مردم در سرتاسر جهان به آن مبتلا هستند. نشستن به مدت طولانی ، ورزش نکردن ، وجود عادت های ناسالم در محیط شغلی از جمله مهم ترین عوامل بروز کمردرد و دیسک کمر به شمار می روند . به طور معمول، کمر درد با مصرف دارو یا انجام ورزش های مخصوص بر طرف می شود. فقط در مواردی که روش های غیر تهاجمی یاد شده بر کاهش درد بیمار تاثیری نداشته باشد و فعالیت های روزانه وی را مختل کند می توان به انجام عمل جراحی متوسل شد . جراحی کمر به منظور درمان کمر دردهای شدید و طولانی توصیه می شود . پزشکان زمانی روش جراحی را برای کمر درد پیشنهاد می کنند که بیمار پس از چند ماه استفاده از روش های درمانی غیر جراحی نتیجه مطلوبی نگرفته باشد و همچنان از وجود درد در ناحیه کمر رنج ببرد . روش های جراحی بسته دیسک کمر متنوع است و بر اساس وضعیت و شرایط خاص هر بیمار انتخاب می شود. رایج ترین روش های عمل بسته درد کمر عبارتند از :

جراحی بسته با لیزر (PLDD)

امروزه به کمک تکنولوژی درمان‌های جدیدی برای جراحی ستون فقرات پدید آمده است، قبلاً جراحان ستون فقرات همه بیماران مبتلا به دیسک کمر و سیاتیک که با فیزیوتراپی و درمان‌های استراحتی و دارو خوب نمی‌شدند را مجبور به جراحی بودند. اما امروزه می‌توانیم بصورت جراحی بسته بدون شکافتن کمر یا بیهوشی بیمار یا بدون بستری‌های طولانی مدت، می‌توانیم ازطریق پوست با کمک سوزن‌های مخصوص و نازک وارد دیسک شویم و بیرون زدگی دیسک را با کمک اشعه لیزر جمع کنیم، به این عمل جدید PLDD گفته می‌شود که امروزه در مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین مراکز جراحی ستون فقرات در دنیا از این روش استفاده می‌کنند.

جراحی اندوسکپیک (ESS)

تکنیکی مدرن برای درمان دیسکهای پاره شده یا کنده شده، بدون بیهوشی 

 

تزریق فاست

تزریق مفصلی فاست نوعی تزریق استروئیدی ضدالتهاب در مفاصل فاست است که باغث التیام و کاهش درد کمر می شود. مفاصل فاست ، که به‌عنوان مفاصل زیگاپوفیشیال شناخته می‌شوند، قسمتی از چارچوب استخوانی ستون فقرات هستند. برای مفاصل فاست پایینی پشت (کمر)، الگوی درد معمولاً در پایین کمر رخ می‌دهد و این درد در سراسر پایین کمر، کمی پایین‌تر از پشت باسن و بالای ران پخش می‌شود.

اوزون تراپی (اوزون درمانی)

اوزون تراپی یک روش قدیمی و منسوخ شده است که امروزه برای درمان دیسک کمر و ... توسط وزارت بهداشت ایران (مانند آمریکا) ممنوع شده است!

تزریق اپیدورال 

تزریق اپیدورال یک روش درمانی است که می‌تواند کمک کند تا درد ناحیه کمر، گردن، بازو، پا که توسط اعصاب نخاعی ملتهب به وجود می‌آید، از بین برود. تزریق اپیدورال استروید را می‌توان برای از بین بردن درد ناشی از تنگی کانال ستون فقرات، اسپوندیلولیستزیس یا دیسک کمر استفاده کرد. داروها توسط فضای اپیدورال به اعصاب ستون فقرات می‌رسد، فضای اپیدورال همان فضای میان محافظ پوشش‌دهنده اعصاب و مهره‌های استخوانی است.

تزریق ترنسفورامینال

تزریق ترنسفورامینال در دهانه گوشه‌های ستون فقرات یعنی جایی که ریشه‌های اعصاب وجود دارند، انجام می‌شود. این دهانه باز به‌عنوان فورامن شناخته می‌شود. این درمان باعث تسکین دردهای سیاتالژیا می شود.

تزریق دیسکوژل

دیسکوژل یک نوع ژل است که توسط یک سوزن ظریف به دیسک تزریق می‌شود. با توجه به ناحیه‌ای که دیسک کمر در آن قرار دارد می‌توان از روش‌های متفاوت برای این کار استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال در موارد گردنی تزریق از سمت قدامی و برای موارد سمت سینه و کمر تزریق از مناطق خلفی انجام می‌شود.

 

امروزه مدرن ترین، پیشرفته ترین و جدید ترین روشهای درمانی روز دنیا، همچنین بهترین و مناسب ترین تکنیک های عمل های بسته و کم تهاجمی جهت مشکلات درد کمر، دیسک و سیاتیک توسط دکتر داوود محمودی جراح مغزواعصاب و ستون فقرات در ایران و جهت همه بیماران داخل و خارج کشور ارایه میشود.

 حتما قبل از اقدام به جراحی باز با ایشان مشورت کنید. شاید شما هم مثل هزاران بیمار دیگر ایشان، بدون انجام جراحی باز، درمان شوید!

 

 

تماس سریع