pldd درمان

 

دیسک کمر یا در اصطلاح رسمی فتق دیسک کمر یک عارضه ی ستون فقرات است که یک پارگی در حلقه فیبری، بیرونی یک دیسک بین‌مهره‌ای باعث می‌شود بخش نرم و مرکزی دیسک دچار بیرون‌زدگی شود. این پارگی در حلقه دیسک ممکن است منجر به آزادشدن واسطه‌های شیمیایی ضدالتهابی شود که می‌توانند به‌طور مستقیم باعث درد شدید، حتی در فقدان فشردگی ریشه عصبی شوند. فتق دیسک کمر می تواند در همه مهره های ستون فقرات نیز ایجاد شود و با جراحی دیسک کمر با لیزر قابل بهبود می باشد. در اکثر مواقع، این مشکل در مهره های گردن یا بخش پایین کمر ایجاد شده و باعث وارد شدن فشار به اعصاب می شود. شما میتوانید با مراجعه به کلینیک دکتر داوود محمودی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بهترین و مدرن ترین روشهای درمانی مربوطه را تجربه کنید.

جراحی دیسک کمر با لیزر

لیزر دکمپرسیون یا همان جراحی بسته دیسک کمر با لیزر یک درمان امن و بالینی مؤثر برای بیماران در تمام سنین است- از کودکی تا پیری.  این روش درمانی بدون‌درد،‌ غیرتهاجمی و غیرجراحی بوده و هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد.

 

اصل درمان کاهش فشار دیسک با لیزر (PLDD) 

اصل درمان PLDD بر پایه مفهوم درنظرگرفتن دیسک بین مهره‌ای به‌عنوان یک سیستم هیدرولیک بسته است. این سیستم متشکل از پالپوسوس هسته است که حاوی مقدار زیادی آب بوده و توسط فیبروسوس حلقه‌ای غیرارتجاعی احاطه‌شده است. یک افزایش در محتوای آب پالپوسوس هسته منجر به افزایش نامتناسب فشار درون ‌دیسکی می‌شود. آزمایشات نشان داده‌اند که تنها یک افزایش 1.0 میلی‌لیتری در حجم درون‌دیسکی موجب بالارفتن فشار درون‌دیسکی به‌اندازه 312 کیلوپاسکال (2340 میلی‌متر جیوه) می‌شود. از سوی دیگر کاهش حجم درون‌دیسکی باعث کاهش بسیار نامتناسب در فشار درون‌دیسکی می‌شود. درد رادیکولار که به‌طوربارز با فتق دیسک کمری همراه می‌شود، ناشی از فشردگی ریشه عصبی توسط بخش فتقی  پالپوسوس هسته است. کاهش فشار درون‌دیسکی باعث می‌شود که مواد دیسک مبتلابه فتق به سمت مرکز دیسک سرازیر شده و درنتیجه به کاهش فشردگی ریشه عصبی و تسکین درد رادیکولار منجر شود. در PLDD، این مکانیسم از طریق به‌کارگیری انرژی لیزر برای تبخیر آب در پالپوسوس هسته انجام می‌گیرد. انرژی لیزر توسط یک فیبر لیزر از طریق یک سوزن توخالی قرار داده‌شده در پالپوسوس هسته تأمین می‌شود. سوزن تحت بی‌حسی موضعی در درون دیسک بین‌مهره‌ای قرار ‌داده می‌شود. علاوه بر تبخیر آب، افزایش دما باعث تقلیب پروتئین و متعاقباً بازیابی طبیعت آن می‌شود. این فرآیند باعث ایجاد یک تغییر ساختاری در پالپوسوس هسته شده، و توانایی آن را برای جذب آب محدود کرده و درنتیجه منجر به کاهش دائمی فشار درون دیسکی تا 6. 57٪ ≥  می‌شود.

 

اثرات جراحی دیسک کمر با لیزر

آنچه جراحی بسته دیسک کمر با لیزر می‌تواند برای مشکلات دیسک شما انجام دهد، به شرح زیر است:

1)‌ کاهش التهاب

2) کاهش درد

3)‌ افزایش مقاومت کششی تمام بافت زنده

4)‌ کاهش تشکیل بافت اسکار؛ جمع شدن تورم، بافت زنده توسعه‌یافته (به یاد داشته باشید، این همان ماهیت اصلی دیسک است)

5)‌ افزایش رشد مویرگی جدید در بخش سوم بیرونی دیسک (این باعث قوی‌تر و سالم‌تر شدن دیسک می‌شود)

6)‌ ترمیم فیبرهای دیسک پاره‌شده در بخش سوم خارجی

7)‌ کاهش مقدار واقعی فتق دیسک

8)‌ بهبود ریشه‌های عصبی ملتهب دردناک

9)‌ قوی‌تر و سالم‌تر شدن دیسک

سوالات رایج در رابطه با جراحی دیسک کمر با لیزر

آیا درمان دیسک کمر با لیزر بی‌خطر است؟

این روش از زمان دریافت FDA، بیماران بیشماری را به روش غیرتهاجمی درمان کرده است و هیچ عارضه جانبی جدی تاکنون گزارش نشده است. در آمریکا  این روش غالباً برای درمان ورزشکاران حرفه‌ای در NFL، NBA، و MLB استفاده می‌شود. البته بشرطیکه توسط جراح فوق تخصص و دوره دیده ستون فقرات انجام شود نه متخصص غیرجراح!!

آیا درمان دیسک کمر با لیزر دردناک است؟

خیر، لیزر درواقع بسیار راحت و تسکین‌دهنده است. در بسیاری از بیماران در عرض چند دقیقه بعد از جلسه درمان، درد تسکین پیدا می‌کند.

آیا من به‌ طورنامحدود به درمان دیسک کمر با لیزر نیاز دارم؟

نه، هدف ما تلاش در شناسایی منبع مشکل شما و اصلاح آن است-  به‌ویژه اگر یک مسئله بیومکانیکی باشد. ما از لیزر درمانی برای تسریع فرایند درمان و التیام این بیماری استفاده می‌کنیم. لیزر درمانی از طریق بهبود بافت آسیب‌دیده و ملتهب موجب تسکین درد می‌شود. در اکثر بیماری‌هایی که ما درمان می‌کنیم، نتایج بلندمدت بوده، اما دائمی نیستند. در مواقعی، به بیماری‌هایی برخورد می‌کنیم که نیاز به درمان ترمیمی دوره‌ای دارند. ازآنجایی‌که درمان با لیزر فاقد هرگونه عوارض جانبی است، می‌تواند در تمام طول زندگی بیمار ادامه پیدا کند.

میزان موفقیت عمل دیسک کمر با لیزر چقدر است؟

میزان موفقیت جراحی دیسک کمر با لیزر از 72 تا 89 درصد متغیر است. در مواردی که عمل موفقیت‌آمیز نیست، وجود ضایعه‌های آزاد تشخیص داده نشده می‌توانند عامل این امر باشند. حتی با بهترین دستگاه‌های ام آر ای موجود، در 20 درصد موارد احتمال عدم‌تشخیص صحیح وجود خواهد داشت.

برای ارزیابی مناسب بودن این روش برای شرایط من، چه ازمایشاتی را باید انجام داد؟

دکتر باید تصاویر ام آر ای شما را که در حدفاصل 6 ماه گذشته گرفته‌شده‌اند ارزیابی نماید. در برخی موارد، سی‌ تی‌ اسکن‌های تازه گرفته‌شده نیز جایگزین خواهد بود.

چه زمانی می‌توان به سرکار خود بازگشت؟

اکثر کارمندان اداری می‌توانند در عرض یک هفته به سرکار خود بازگردند. اگر شغل بیمار کار فیزیکی باشد، بسته به شرایط بیمار ممکن است به یک ماه زمان نیاز باشد.

چه مدت طول خواهد کشید تا فرد بهبود یابد؟

اکثر بیماران بلافاصله پس از جراحی دیسک کمر با لیزر کاهش درد را تجربه خواهند کرد. در هفته اول، ممکن است مقداری تورم را تجربه نمایید که با استراحت و دارو قابل‌کنترل است. پس از گذشت یک ماه، شما وارد یک برنامه فیزیوتراپی 6 هفته‌ای می‌شوید، که می‌توانید در نزدیک‌ترین مرکز آن‌ها را انجام دهید. این تمرینات فیزیوتراپی، عملکرد شما را بهبود بخشیده و دوره نقاهت و بازیابی شمار ا کاهش می‌دهند. ممکن است تعداد بسیار اندکی از بیماران برای بهبودی کامل تا 11 ماه زمان نیاز داشته باشند.

مدت‌زمان عمل دیسک کمر با لیزر چقدر خواهد بود؟

برای هر دیسک فرایند عمل حدود یک ساعت طول خواهد کشید. قبل از عمل به شما آنتی‌بیوتیک داخل وریدی داده می‌شود، که 30 دقیقه طول می‌کشد. بعد از عمل شما نیاز به "بستری شدن" نخواهید داشت.

آیا جراحی دیسک کمر با لیزر نیاز به بیهوشی دارد؟

خیر شما بی‌هوش نخواهید شد. روش لیزر دیسک کمر حداقل تهاجم را در بردارد. به‌ واسطه استفاده از داروهای بی‌حس کننده موضعی دردی نخواهید داشت. همچنین ممکن است به برخی بیماران داروی ارام بخش نیز داده شود.

آیا برآمدگی و یا فتق دیسک برداشته می‌شود؟

بله، اگر فتق یا برآمدگی دیسک شما علامت‌دار شده باشد و به درمان‌های محافظتی معمول پاسخ نداده باشد، مشمول می‌شوند.

 

امروزه مدرن ترین، پیشرفته ترین و جدید ترین روشهای درمانی روز دنیا، همچنین بهترین و مناسب ترین تکنیک های عمل های بسته و کم تهاجمی جهت مشکلات درد کمر، دیسک و سیاتیک توسط دکتر داوود محمودی جراح مغزواعصاب و ستون فقرات در ایران و جهت همه بیماران داخل و خارج کشور ارایه میشود.

حتما در اسرع وقت با دکتر محمودی مشاوره کنید تا مجبور به جراحی باز بی مورد نشوید!

 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع