کمر درد

کمر درد

کمردرد جزء بیماری هایی است که باعث ناتوانی در انجام کارهای روزمره وایجاد اختلال در زندگی فرد شده و همچنین هزینه های سنگینی را به بیمار وارد میکند. عمل دیسک کمر با لیزر در شاخه های مختلف درمانی و پزشکی استفاده می‌شود و مزایای زیادی را برای بیماران می‌تواند داشته باشد. عمل دیسک کمر با لیزر، بسیار مفید و سودمند است. عمل بسته دیسک کمر با لیزر، یک روش سرپایی است که به‌ صورت تک‌ مرحله‌ای با واردکردن یک سوزن (لیزر) به داخل فضای دیسک صورت می‌پذیرد. در روش عمل دیسک کمر با لیزر اجزاء دیسک برداشته نمی‌شوند، بلکه هسته مرکزی دیسک به کمک لیزر سوزانده می‌شود.

دیسککتومی لیزری، با حداقل تهاجم، مقرون‌ به‌ صرفه بوده و دردهای آزاردهنده پس از عمل را برای بیماران به همراه نخواهد داشت. از مزیت‌های دیگر روش عمل دیسک کمر با لیزر، گسترش روزافزون آن در مراکز مختلف درمانی است که امکان دسترسی آسانتر را برای بیماران فراهم می‌نماید.

انواع جراحی فتق یا پارگی دیسک

پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم از شرایط شما، جراح یکی از انواع جراحی‌ها را به شما توصیه می‌کند. در برخی از موارد ممکن است فردی نیاز به ترکیبی از جراحی‌ها داشته باشد.

 

* انواع جراحی باز:

   1- لامینکتومی (Laminectomy):

در جراحی باز لامینکتومی، جراح با ایجاد شکاف در استخوان "لامینا"ی ستون فقرات، فشار وارده بر عصب‌ها را برطرف می‌کند. این روش از طریق یک برش کوچک و با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. اگر لازم باشد، "لامینا" برداشته می‌شود. این جراحی لامینکتومی نامیده می‌شود.

   2- دیسککتومی یا میکرو دیسککتومی (Discectomy):

دیسککتومی شایع‌ترین عمل جراحی باز مورد استفاده برای فتق دیسک در ناحیه کمری محسوب می‌شود. در این روش، بخشی از دیسک که باعث فشار بر ریشه‌های عصبی می‌شود، برداشته می‌شود. در برخی موارد، تمام دیسک حذف می‌شود.

 

   3- دیسککتومی به کمک آندوسکوپی (PELD):

هدف جراحی PELD رفع فشار از عصب‌های ستون فقرات ناحیه کمر است. به کمک دستگاه آندوسکوپی، بخش‌های آسیب‌دیده و مزاحم هسته دیسک بین مهره‌ای اصلاح می‌شود. در این جراحی از ابزارهای دستی (ابزار مخصوص ترفین و فورسپس معکوس و بازکننده) و ابزارهای خودکار (خودتراش‌ها و برش دهنده‌ها) استفاده‌ میشود.

در این روش از طریق یک آندوسکوپ، لوله باریکی که از طریق یک برش کوچک در ناحیه کمر وارد بدن می‌شود، قطعات معیوب دیسک بین مهره‌ای برداشته می‌شوند. یک دوربین فیلم‌برداری بسیار کوچک به این لوله متصل شده است. با کمک ابزارهای مخصوص تعبیه‌شده در انتهای این لوله؛ جراح می‌تواند بخش‌هایی از دیسک را برش داده و آن‌ها را حذف نماید. در این روش، ساختارهای مهم مهره‌ها دست‌نخورده باقی می‌ماند. البته این روش زیاد مرسوم نیست.

* روش جراحی بسته:

 عمل دیسک با کمک لیزراز روی پوست (PLDD):

  هدف درمان PLDD رفع فشار داخلی دیسک است. این هدف از طریق انعقاد و کوچک شدن بخش مرکزی دیسک، توسط انرژی لیزر محقق می‌شود. یک کانول (لوله) به شماره گیج 18، تحت کنترل فلوروسکوپی وارد مرکز فضای دیسک کمری می‌شود. این جراحی از طریق روش" پوسترولترال " برای بیمار اعمال می‌شود. سپس فیبر لیزر (400-600- p quarz) از طریق کانول به هسته دیسک رسانده می‌شود و پس از آن نور لیزر به فضای موردنظر تابانده می‌شود.

درمان PLDD نیز به‌صورت سرپایی و تنها با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در عمل دیسک کمر با لیزر، تحت هدایت اشعه ایکس یک سوزن نازک به داخل دیسک وارد می‌شود. یک فیبر نوری از طریق سوزن وارد فضای دیسک می‌شود و انرژی لیزر از طریق این فیبر به داخل دیسک فرستاده می‌شود، درنتیجه بخش کوچکی از هسته دیسک، سوزانده می‌شود.

در اثر این امر، یک خلأ نسبی در دیسک ایجاد می‌شود، درنتیجه فتق دیسک کمر به عقب برگشته و فشار از ریشه‌های عصبی برداشت می‌شود و در پی آن درد تسکین می‌یابد. نتیجه این روش معمولاً فوری است. بیماران از روی تخت عمل دیسک کمر با لیزر تنها با یک پانسمان کوچک زخم بلند شده و به خانه برمی‌گردند تا به مدت 24 ساعت در رختخواب استراحت نمایند. سپس بیماران به‌تدریج شروع به راه رفتن می‌کنند (تا 1500 متر). معمولاً ظرف 4 تا 5 روز می‌توانند به سرکار خود بازگردند.

در حال حاضر، این روش ( PLDD ) مدرن ترین و پیشرفته ترین روش درمان دیسک کمر و سیاتیک است.

 

امروزه مدرن ترین، پیشرفته ترین و جدید ترین روشهای درمانی روز دنیا، همچنین بهترین و مناسب ترین تکنیک های عمل های بسته و کم تهاجمی جهت مشکلات درد کمر، دیسک و سیاتیک توسط دکتر داوود محمودی جراح مغزواعصاب و ستون فقرات در ایران و جهت همه بیماران داخل و خارج کشور ارایه میشود.

 حتما قبل از اقدام به جراحی باز با ایشان مشورت کنید.

شاید شما هم مثل هزاران بیمار دیگر ایشان، بدون انجام جراحی باز، درمان شوید!

 

 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع