چه کسانی به دیسک کمر مبتلا می شوند - چند درمان برای درد دیسک کمر

کمر درد

از اصلی ترین علت های به وجود آمدن کمر درد، سبک زندگی اشتباه خصوصا در میان ما ایرانیان است. بد نشستن، طولانی نشستن، طولانی ایستادن، بد خوابیدن، اجسام سنگین بلند کردن و ... و رفته رفته تمامی این عادت‌های بد باعث درد های کمر و بیرون زدگی دیسک کمر و غیره می شوند.

تشخیص کمر درد

در گام اول تشخیص کمر درد، باید جراح ستون فقرات بیمار را معاینه کند و بیشترین توجه پزشک به کمر درد باید به فتق دیسک کمر باشد. در صورت نیاز باید نوار عصب و عضله که التهاب عصب سیاتیک و نیز MRI که بیرون زدگی دیسک را نشان می دهد از بیمار به عمل آید.

درد دیسک کمر با سرفه و عطسه به علت فشار روی نخاع افزایش می یابد . بیرون زدگی دیسک و افزايش فشار مايع نخاعي و پیشرفت درد به سمت یک پا و در برخی موارد به سمت هر دو پا، درد سیاتیک و مور مور شدن انگشتان پا و در موارد شدیدتر بی حسی اندام تحتانی و بی اختیاری ادرار و حتی فلجی از نشانه های بیرون زدگی دیسک به شمار می آیند. در خصوص کمر درد در خانم هایی که کفش پاشنه بلند می پوشند بایدگفت کفش پاشنه بلند، درد دیسک کمر را افزایش می دهد چرا که قوس کمر را زیاد می کند و این مورد سبب کمر درد می شود. بنابراین توصیه می شود این افراد به جای کفش های پاشنه بلند از کفش لژ دار مخصوص پیاده روی استفاده کنند.

درمان درد دیسک کمر

85 تا 95 درصد درد دیسک بدون جراحی در صورتی که زود و درست درمان شود صورت می گیرد. درمان درد دیسک کمر را میتوان به چند بخش بدین شرح تقسیم کرد:

1) تغییر سبک زندگی به صورت روش درست نشستن، درست خوابیدن، درست ایستادن و بلند نکردن وزنه های سنگین.
2) درمان های دارویی و ضد التهابی و استفاده از مسکن برای کاهش درد بیمار
3) انجام ورزش های مخصوص (مثلا ویلیامز)
4) کاهش وزن برای بیماران چاق
5) فیزیوتراپی و درمان های لیزر پر توان برای کاهش سایز و کاهش التهاب دیسک
6) استفاده از کشش کمر برای باز کردن مهره ها

چه کسانی به دیسک کمر مبتلا می شوند؟

افرادی که به کارهای سنگین اشتغال دارند و به اصطلاح اجسام سنگین بلند می کنند ، همچنین افرادی که طولانی مدت رانندگی می کنند و نیز به مدت زیاد می نشینند بیشتر در معرض این دردها قرار دارند.به افرادی که طولانی مدت می نشینند توصیه میشود نحوه نشستن خود را به طور دایم تغییر دهند به طوری که بعد از نیم ساعت تا 45 دقیقه نشستن 5 دقیقه راه بروند و کمر خود را خم و راست کنند و دوباره بنشینند. همچنین از زیر پایی استفاده کنند به طوری که زانو بالاتر از لگن قرار گیرد.همچنین پیاده روی در آب به کاهش التهاب دیسک کمک می کند بنابراین به افراد توصیه می کنیم هفته ای 2 بار و هر بار حداقل 20 دقیقه در استخر راه بروند.

نکته مهم درباره دیسک کمر

برای افرادی که دیسک فعال دارند استفاده از دستگاه های دراز و نشست را توصیه نمی کنیم. البته اگر دراز و نشست به صورت آرام و محدودباشد و کمر کامل خم نشود، جزء حرکات ويليامز محسوب می شود و فرد می تواند آن را انجام دهد. در خصوص تردمیل هم باید بگویم اگر دیسک بیمار، فعال نباشد استفاده از تردمیل ممنوعیت ندارد. البته در صورتی که از کفش مخصوص دویدن استفاده شود.

به اشتراک بگذارید :