علت کمردرد بارداری و روش های تسکین کمر درد در دوران بارداری

کمردرد از جمله دردهای مشترک میان زنان باردار است. این درد که 50 تا 70 درصد زنان باردار تجربه می کنند دلایل مختلفی دارد. با بزرگ شدن جنین و افزایش وزن زنان باردار، مرکز ثقل بدن تغییر می کند. از طرفی در این دوره هورمون ها باعث می شوند رباط های بین استخوان لگن صاف شوند. همه ی این تغییرات دلیلی برای کمر درد در بارداری هستند. با توجه به این دلایل، داشتن درد در بارداری تعجب آور نیست. با این حال در صورت رنج بردن از کمر درد باید به آن توجه و در مورد آن با پزشک خود مشورت کرد.

کمردرد دوران بارداری

علت کمردرد دوران بارداری چیست؟

درصد بالایی از خانم ها در دوران بارداری خود دچار کمردرد می شوند. کمردرد در دوران مختلف بارداری به علت های گوناگون اتفاق می افتد ولی امکان پیش آمد آن در اواخر دوره بیشتر است. خانم های باردار به دلایل مختلف در معرض این مشکل قرار می گیرند:

تغییرات هورمونی و کمر درد

در طول دوران بارداری، آزاد شدن هورمون باعث می شود رباط های بین استخوان لگن صاف شوند تا مفاصل شما برای آماده سازی برای وضع حمل شل شوند. هرچه ساختاری که از لگن شما حفاظت می کند نرم تر می شود، ناراحتی شما در ناحیه کمر بیشتر می شود. کمر درد در بارداری برای خیلی از خانم ها در فعالیت های روزمره و خوابیدن آنها تداخل ایجاد می کند. درد به خصوص موقع راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله ها بیش تر احساس می شود.

تغییر مرکز ثقل بدن و کمر درد

با سنگین و بزرگ شدن جنین، مرکز ثقل بدن شما به سمت جلو تغییر می کند. به تدریج و احتمالاً بدون اینکه متوجه بشوید. حالت قرارگیری بدنتان هم تغییر می کند که این تغییر یکی از دلایل کمردرد است.

اضافه وزن و کمر درد

وزنی که در دوران بارداری اضافه می کنید برای کودک لازم است اما این وزن را باید کمر شما پشتیبانی کند. بنابراین اضافه کردن وزن در دوران بارداری از دیگر دلایل کمر درد است.

استرس و درد کمر

استرس از دیگر دلایل کمردرد در دوران بارداری است که باعث افزایش فشار بر نواحی ضعیف بدن از جمله استخوان لگن و کمر می شود.

 

برای تسکین کمردرد دوران بارداری چه کارهایی می توان انجام داد؟

  • لباس و کفش مناسب بپوشید. کفش ها باید پاشنه کوتاه و راحت باشند. همچنین از شلوار مخصوص حاملگی با خط کمر پایین استفاده کنید.
  • به پهلو و ترجیحا پهلوی چپ بخوابید. از بالش زیر زانوهای خود و زیر شکم استفاده کنید.
  • مراقب وضعیت نشستن و ایستادن خود باشید. صاف بایستید و شانه های خود را عقب و راحت نگه دارید.  اگر لازم است که مدتی سر پا بایستید، یک پا را روی یک پله کوتاه استراحت دهید.
  •  موقع نشستن از صندلی استفاده کنید که کمر شما را پوشش دهد. می توانید از یک بالش کوچک برای پشت کمر خود استفاده کنید.
  • وقتی می خواهید شیء کوچکی را از روی زمین بلند کنید، از کمر خم نشوید. درعوض فشار را از روی کمر بردارید و با خم کردن زانوها روی پاها فشار بیاورید
  •  ماساژ، گرما و سرما نیز می تواند برای کمر درد تسکین دهنده باشد هرچند که تاثیرگذاری آن ها به صورت محدود گزارش شده است. برای گرم کردن پشتتان  می توانید از حمام داغ، حوله های داغ، بطری های آب داغ و از این قبیل استفاده کنید. خیلی از خانم ها هم با گذاشتن یک بسته یخ روی کمر احساس راحتی می کنند. ماساژ پشت هم می تواند برایتان مفید و تسکین دهنده باشد.
  •  به حالت قرارگیری بدن خود توجه کنید شانه ها را به عقب داده، باسن را به سمت پایین فشار دهید و صافِ صاف بایستید. با پیش رفتن بارداری و بزرگتر شدن رحم، به طور طبیعی شانه هایتان را بیشتر به سمت عقب می دهید تا کمی از وزن رحم که شما را به سمت جلو می کشد را برطرف کنید. همین عمل منجر به فشار آوردن روی کمر خواهد شد. همین عمل کمر درد را بیش تر می کند. بنابراین باید مراقب حالت قرارگیری بدن خود باشید.
  •  حتما فعالیت بدنی را در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانید. تا آنجا که پزشک مخصوصتان توصیه می کند، یک برنامه ورزشی می تواند کمرتان را قوی و سالم نگه دارد  و درد کمر شما را هم از بین ببرد. پزشکان ورزش شنا را در دوران بارداری توصیه می کنند. پیاده روی یا ورزش های مخصوص قبل از وضع حمل یا یوگا نیز برای شما مفید است. می توانید این حرکت را نیز انجام بدهید: روی کف دست ها و زانوها خم شوید طوریکه سر و کمر شما در یک راستا قرار داشته باشند. شکمتان را تو کشیده و تیره پشتتان را به سمت بالا قوس دهید. چند ثانیه این حالت را نگه دارید و بعد آزاد کنید. سه تا پنج مرتبه یک حرکت را تکرار کنید و کم کم تعداد تکرارها را به ۱۰ برسانید. می توانید از ورزش های ویلیامز و مکنزی نیز برای تسکین درد کمر خود استفاده کنید.

ورزش کمردرد در دوران بارداری

اگر این تکنیک ها کمر درد شما را بهتر نکرد یا کمر درد شما بیش از دو هفته طول کشید حتماً با پزشکتان در این مورد صحبت کنید. پزشکتان احتمالاً رویکردها و تکنیک های دیگری مثل حرکات کششی خاص که بتواند بدون ایجاد مشکل برای جنین، درد را تسکین دهد، توصیه خواهد کرد. درد کمر اگر سخت و تسکین ناپذیر باشد و همراه با علائم دیگر ظاهر شود، می تواند نشانه یک مشکل جدی تر باشد. هم چنین کمردرد می تواند نشانه ی عفونت ادراری باشد. درد شدید پایین کمر می تواند علامت وضع حمل یا وضع حمل زودرس باشد. به همین دلیل نباید به هیچ عنوان دردهای کمر را نادیده بگیرید.

 

 

به اشتراک بگذارید :