کمر درد

کمر درد

PLDD یک روش کم تهاجم و بسته برای درمان دیسک کمر با لیزر است. این روش درمان دیسک کمر با لیزر، هم برای تشخیص و هم برای درمان کمر درد های حاد و مزمن کارایی دارد و امروزه جزء مدرن ترین و پیشرفته ترین درمانهای بسته و کم خطر روز دنیا محسوب میشود. در درمان PLDD از تکنیک‌های مختلفی (تکنیک‌های شیمیایی، حرارتی و یا مکانیکی) استفاده می‌شود تا فشار موجود بر دیسک و فضای بین مهره‌ای کاهش یابد. هدف اصلی جراحی بسته دیسک کمر این است که فشار داخل دیسک را کاهش دهد، بنابراین شرایطی را ایجاد میکند که با استفاده از آن، بیرون زدگی و فتق دیسک به عقب و به سمت داخل برمی‌گردد. درنتیجه فشار بر ریشه‌های عصبی کاهش‌یافته و درد کنترل می‌گردد. PLDD که از آن به عنوان یکی از شیوه های نوین جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات یاد می‌شود، امروزه در معتبرترین مراکز ستون فقرات دنیا و توسط جراحان فوق تخصص ستون فقرات و دوره دیده PLDD انجام میشود. نه فلوشیپ درد یا بیهوشی یا طب فیزیکی یا ارتوپد و غیره! چراکه علیرغم بسته بودن عمل، روشی بسیارحساس و تکنیکی فوق تخصصی بوده که در صورت کوچکترین اشتباهی، لطمات بزرگی در پی خواهد داشت. لذا انجام این عمل بدست افراد غیرجراح، بهیچ وجه قابل تصور نیست و در هیچ مرکز معتبری در دنیا صورت نمی گیرد مگر در ایران!!!

 

روش درمان دیسک کمر با لیزر (PLDD)

درمان PLDD به‌صورت سرپایی و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این روش، یک سوزن نازک به داخل فتق دیسک با راهنمایی دوربین مخصوص وارد می‌شود. یک فیبر نوری از طریق سوزن وارد دیسک شده و انرژی لیزر از طریق فیبر به دیسک فرستاده می‌شود. در پی آن بخش کوچکی از هسته دیسک تبخیر می‌شود. این امر باعث ایجاد یک خلاء نسبی در دیسک می‌شود و درنتیجه، فتق و بیرون‌زدگی دیسک کاهش‌ می‌یابد و فشار از ریشه‌های عصبی برداشته می‌شود و در پی آن درد تسکین می‌یابد. اثر این روش معمولاً فوری ظاهر می‌شود. بیماران از روی تخت تنها با یک پانسمان کوچک بلند می‌شوند و به خانه باز می‌گردند. آن‌ها باید به مدت ۲۴ ساعت در رختخواب به استراحت بپردازند.

سپس بیماران باید شروع به راه رفتن کنند. اکثر افراد می‌توانند ظرف ۴ یا ۵ روز به سر کار خود بازگردند. ازآنجایی‌که در این روش تنها از یک سوزن نازک استفاده می‌شود، هیچ جای برش و زخمی وجود نخواهد داشت. ازآنجایی‌که، تنها مقدار بسیار کمی از دیسک بخار می‌شود، پس از درمان هیچ‌گونه بی‌ثباتی در ستون فقرات مشاهده نخواهد شد. درمان PLDD از عمل جراحی باز دیسک کمر و عوارض جراحی دیسک کمر متفاوت است، چرا که هیچ آسیبی به عضلات پشت کمر وارد نمی‌شود. همچنین استخوانی برداشته نمی‌شود و دیگر خبری از برش‌های بزرگ بر روی پوست نخواهد بود. بسیاری از عوارض که ممکن است حین عمل جراحی باز رخ دهد، با روش درمان PLDD حذف خواهند شد. این روش جایگزینی امن و معتبر برای جراحی‌های باز می‌باشد که میزان موفقیت آن به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد. درمان دیسک کمر با لیزر و روش عمل جراحی بسته ستون فقرات  یا  درمان PLDD باعث کاهش فشار فضای بین مهره‌ای می‌شود. درنتیجه تا حد زیادی دردهای دیسکوژنیک و فشار به عصب، کاهش خواهد یافت. کاهش فشار، منجر به حرکت بخش بیرون زده دیسک به داخل شده ، و فشار از ریشه‌های عصبی برداشته می‌شود.

برای چه کسی درمان دیسک کمر با لیزر مناسب است؟

روش درمان PLDD  برای بیماران مبتلابه مشکلات دیسک کمر همراه با علائم زیر طراحی‌شده است:

  • درد شدید پا یا کمر یا همان دردهای معروف به سیاتیک.
  • دردی که پس از شش هفته از درمان‌های محافظتی (استراحت در رختخواب، دارو یا فیزیوتراپی) هنوز باقی بماند.
  • فتق دیسک کمر یا علائم دیسک کمر  که توسط ام آر آی و جراح تأیید شده باشد.

 

بعد از درمان دیسک کمر با لیزر چه نتایجی حاصل می‌شود؟

این موضوع به میزان مشکل بیماران بستگی دارد، همچنین مهم است که آیا بیمار قبلاً تحت عمل جراحی قرارگرفته است یا نه. مقدار آسیب‌دیدگی عصب‌ها نیز در این خصوص مهم می‌باشد. برای بیمارانی که عمل جراحی ستون فقرات را تابه‌حال انجام نداده باشند، نتیجه لیزر دیسک کمر و ستون فقرات همانند جراحی‌های متداول است. در حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد از بیماران رهایی از درد بعد از جراحی دیسک کمر با لیزر را بین "خوب تا عالی" توصیف می‌کنند. در مقایسه با عمل‌های جراحی متداول، ۵۰ تا ۷۰ درصد بیماران شرایط خود را "خوب تا عالی" توصیف می‌کنند. به‌طورکلی نتایج در بیمارانی که قبلاً تحت عمل جراحی دیسک قرار نگرفته‌اند بهتر از کسانی می‌باشد که قبلاً جراحی ستون فقرات را انجام داده‌اند.

  •     پس‌ازآنکه اثرات داروهای حین عمل برطرف شد، شما انگیزه بیشتری خواهید داشت تا از رختخواب خارج شده و شروع به راه رفتن نمایید.
  •     شما می‌توانید به‌آرامی ورزش و فعالیت‌های دیگر خود را از سر بگیرید.
  •     در ابتدا شما نمی‌توانید راحت بنشینید. اکثر افراد از نشستن بیش از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه اجتناب می‌ورزند. اما با گذشت زمان شما هنگام نشستن احساس بهتری خواهید داشت.
  •     در طی چند هفته اول سعی کنید راه بروید. اغلب راه رفتن کمک خواهد کرد تا خطر صدمات بافتی کاهش یابد.
  •     بسیاری از افراد پس از عمل قادر هستند به کار و فعالیت‌های روزمره زندگی خود بازگردند. در برخی موارد، ممکن است پزشک برنامه توان‌بخشی را برای شما تجویز نماید. این برنامه می‌تواند شامل فیزیوتراپی و تمرینات خانگی باشد.
  •    اگر کار شما نیاز به فعالیت‌های فیزیکی (مانند بلند کردن اجسام یا کار با ماشین‌های که ارتعاش دارند) داشته باشد، ممکن است، ۴ الی ۸ هفته بعد از عمل زمان نیاز باشد تا به سر کار خود بازگردید.

مزایای استفاده از درمان دیسک با لیزر

PLDD یک روش درمانی عمل بسته دیسک کمر با لیزر است که با حداقل تهاجم به درمان فتق دیسک و کمر درد می‌پردازد. مزایای کلیدی این روش عبارت‌اند از:

                            استفاده از بی‌حسی موضعی، بهبودی سریع و کاهش عوارض جانبی در مقایسه با روش‌های تهاجمی دیگر

  • بدون نیاز به برش
  • بدون ایجاد جای زخم
  • بدون بیهوشی عمومی
  • بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان
  • دوره کوتاه بهبودی
  • و همچنین هزینه آن حدودا یک‌سوم تا یک‌دوم هزینه‌های جراحی‌های متداول می‌باشد (هزینه درمان به حداقل رسیده است و بهینه‌سازی شده است).

امروزه مدرن ترین، پیشرفته ترین و جدید ترین روشهای درمانی روز دنیا، همچنین بهترین و مناسب ترین تکنیک های عمل های بسته و کم تهاجمی جهت مشکلات درد کمر، دیسک و سیاتیک توسط دکتر داوود محمودی جراح مغزواعصاب و ستون فقرات در ایران و جهت همه بیماران داخل و خارج کشور ارایه میشود.

 حتما قبل از اقدام به جراحی باز با ایشان مشورت کنید.

شاید شما هم مثل هزاران بیمار دیگر ایشان، بدون انجام جراحی باز، درمان شوید!

 

 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع