بررسی علت های دیسک گردن-انواع روش های درمان دیسک گردن

گردن درد

دلیل اصلی گردن درد، وارد کردن فشار بر روی گردن است و در بدترین حالت دیسک گردن. گردن درد هم در گردن هم در بین تیغه شانه‌ها احساس میشود و هم امکان دارد به شانه و کتف ها، بازوها، آرنج، دست ها و انگشتان هم سرایت کند. در این مقاله به بررسی علت های دیسک گردن و انواع روش های درمان دیسک گردن میپردازیم

علت ایجاد دیسک گردن

علل دیسک گردن متفاوت است، دیسک گردن معمولاً به موازات پا به سن گذاشتن و در نتیجه فرایندی موسوم به تحلیل دیسک، فضاهای بین مهره ها کاهش و احتمال بیرون زدگی و فتق دیسک گردن را افزایش مییابد. علت دیسک گردن در ادامه ذکر شده است :

  • صدمه دیدن گردن یا کمر و پشت بدن مثلا بعلت ضربه
  • رگ به رگ شدن و پیچ خوردن
  •  حمل کردن اشیاء به شیوه نامناسب
  • چاقی
  • استعمال دخانیات

علائم دیسک گردن

بیماران مبتلا به فتق دیسک گردن معمولاً از درد شدید یا خفیف یک طرف گردن رنج میبرند که بیشتر ناحیه‌ی پایین گردن را تحت تأثیر قرار میدهد؛ گاهی اوقات نیز علائم دیسک گردن در مرکز یا هر دو سمت گردن بروز مییابند. علائم بیرن زدگی و پارگی دیسک گردن گاهی با درد منتشرشونده ای توأم هستند که تا پایین بازو (حتی تا دست و انگشتان) یا داخل ناحیه‌ی استخوان کتف منتشر می شود و هر از گاهی به سر درد نیز دامن میزند.

سایرعلائم دیگر دیسک گردن

  • دیسک گردن و گردن درد
  • دیسک گردن و سوزش بین دو کتف
  • دیسک گردن و احساس کاهش قدرت دست ها
  • دیسک گردن و سردرد

درمان دیسک گردن

تخمین زده میشود که بیش از 75% ما در مرحله ای از زندگی دچار گونه‌های درد گردن یا کمر خواهیم شد. اما خبر خوش این است که اکثر ما بدون نیاز به جراحی بهبود خواهیم یافت و معمولاً درمان بدون جراحی دیسک گردن و کمر مانند فیزیوتراپی دیسک گردن و کمر ، ورزش های دیسک گردن، لیزر گردن  نتایج خوبی بهمراه دارد.

انواع روش های درمانی دیسک گردن

درمان دیسک گردن با گردنبند طبی

این گردنبند ها حرکات گردن را قدری محدود می کنند و به عضلات گردن اجازه می دهند مدتی استراحت کنند و این موجب می شود فشار به ریشه های عصبی کمتر شود.نکته مهم این است که این گردنبند ها نباید به مدت طولانی بسته شوند چون موجب ضعیف شدن عضلات گردن و بدتر شدن وضعیت بیمار می شود.

درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و انجام دادن نرمش های طبی مخصوص برای افزایش قابلیت انعطاف گردن و تقویت عضلات گردن به رفع علائم دیسک گردن کمک کند.گاهی اوقات از کشش سر و گردن هم برای کاهش علائم دیسک گردن استفاده می شود.

درمان دیسک گردن با دارو

متخصص درمان دیسک گردن از داروهای ضد التهابی، داروهای شل کننده عضلات و گاهی اوقات از تزریق مستقیم کورتیکوستروئید در اطراف ریشه های عصبی برای کاهش مشکلات مبتلایان به دیسک گردن استفاده می کند.

درمان دیسک گردن با لیزر

در صورتی که اقدامات فوق نتواند موجب کاهش مشکلات بیمار مبتلا به دیسک گردن شود، کمک از لیزر، روش بعدی درمان دیسک گردن است.

  • با استفاده از بی حسی موضعی عصب ها بی حس می شوند.
  • مواد ضد التهابی موجب کاهش درد،تورم و التهاب و در نتیجه افزایش جریان خون می شوند.
  • با استفاده از ویتامین و مواد معدنی بافت ها تغذیه می شوند و به بازسازی آن ها کمک می شود.

تاثیر درمان یک تا سه روز پس از انجام تزریق آغاز می شود و و تا زمان دستیابی به بهبودی کامل هر یک تا دو هفته تکرار می شود. روند بهبودی در بیماران بسته به شدت آسیب متفاوت است، با این حال اکثر بیماران تنها به سه تا پنج جلسه درمان نیاز دارند. 

 

درمان جراحی دیسک گردن

در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب به روش های ذکر شده و یا در مواردی که بیمار از نظر حرکتی دچار فلجی شده باشد از روش های جراحی برای درمان دیسک گردن استفاده می شود.

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع