اگر به دیسک کمر و کمر درد ناشی از آن مبتلا هستید باید با طرز خوابیدن بیماران دیسک کمر آشنا باشید. درد کمر در طول روز باعث آزار می شود و امکان خواب راحت شبانه را هم از انسان می گیرد. بنابراین طرز خوابیدن بیماران دیسک کمر اهمیت زیادی دارد و می تواند باعث تسکین درد مبتلایان و افزایش کیفیت خواب آن ها شود. در این مقاله بهترین روش های خوابیدن بیماران دیسک کمر آورده شده است. اگر شما هم از دیسک کمر و کمر درد رنج می برید به این نکات توجه کنید.

طرز خوابیدن بیمارانی که به دیسک کمر دچار هستند

 

اگر روی شکم می خوابید

این مسئله تا حدودی درست است که خوابیدن روی شکم برای کمر درد بد است چون ممکن است فشار بیشتری به گردنتان وارد کند. اما اگر موقع دراز کشیدن روی شکم راحت هستید، مجبور نیستید حتما به حالت دیگری دراز بکشید، اما برای کاهش فشار بر پشت خود یک بالش زیر لگن و پایین شکم بگذارید و بسته به اینکه راحت هستید یا نه، می‌توانید حتی از بالش برای زیر سر هم استفاده نکنید.

اگر به پهلو می خوابید

همواره بخاطر داشته باشید که این بهترین حالت خوابیدن برای افرادی است که مشکلات کمردرد و دیسک کمر دارند.

اگر دراز کشیدن به پشت ناراحت‌تان می‌کند، به یک طرف برگردید و اجازه بدهید شانه ی راست و چپ و بقیه ی بدنتان (در همان سمت) با تشک در تماس باشند. سپس یک بالش بین زانوهایتان بگذارید و اگر اگر فاصله‌ای بین کمر و تشک‌تان وجود دارد، یک بالش کوچک هم آنجا قرار دهید. بالش می تواند باسن، لگن و ستون فقرات شما را در تراز بهتری حفظ نماید.
اگر فتق دیسک کمر دارید، شاید دلتان بخواهد خوابیدن به یک پهلو در حالت جنینی را امتحان کنید:
به این منظور به پشت بخوابید و سپس به آرامی به یک پهلو بچرخید، زانوهایتان را به سمت قفسه سینه تا بزنید و بالا تنه را به آرامی به سمت زانوها متمایل کنید، یادتان باشد که هر از گاهی پهلویتان را عوض کنید تا از هر گونه عدم تعادل جلوگیری شود
دیسک شما لایه ای نرم است که بین دو مهره در ستون فقرات شما قرار گرفته است. فتق زمانی رخ می دهد که دیسک از محل خود خارج شده و باعث ایجاد درد عصبی تا ضعف می شود. زمانی که بالاتنه را به حالت جنینی قرار می دهید، فضای بین مهره ها را باز می کنید.

اگر به پشت می خوابید

برای برخی از افراد خوابیدن به پشت می تواند بهترین حالت برای از بین بردن درد کمر باشد. اگر شما از این گونه افراد هستید برای داشتن بهترین طرز خوابیدن به پشت دراز بکشید سپس یک بالش زیر زانوهای خود گذاشته و ستون فقرات تان را در حالت طبیعی قرار دهید. توجه کنید که بالش مهم است و باعث می شود منحنی پایین کمرتان پر شود. حتی می توانید از یک حوله ی تا شده کوچک زیر کمرتان برای حمایت بیش تر قرار دهید.
وقتی به پشت می خوابید، وزن شما به طور مساوی در کل بدن توزیع می شود. در نتیجه فشار کمتری روی نقاط فشار احساس می کنید. با این کار قادر خواهید بود که ستون فقرات و اندام های داخلی خود را به طور دقیق تنظیم کنید.

در هر حالتی تراز بودن را به یاد داشته باشید

هر حالتی که برای خوابیدن انتخاب می کنید به تراز نگه داشتن ستون فقرات که مهم ترین قسمت این معادله است توجه کنید. مراقب باشید که گوش ها، شانه ها و مفاصل ران باید تراز باشند. اگر فاصله‌ای بین بدن‌تان و تخت هم وجود دارد که بر عضلات و ستون فقرات فشار می‌آورد می‌توان با استفاده از بالش‌هایی برای پُر کردن این فاصله، فشار را کاهش داد.
موقع غلتیدن در رختخواب باید مراقب باشید. ممکن است موقع حرکات پیچیدن و غلتیدن از تراز خارج شوید. همیشه کل بدن‌تان را با هم حرکت دهید، ستون بدن را سفت و محکم نگه دارید. حتی شاید نزدیک کردن زانوها به سینه همین‌طور که غلت می‌زنید هم مفید باشد

بالش مناسب برای خوابیدن

به هر حالتی که می خوابید بالش شما باید سر و گردن‌تان را در برگرفته و از بخش بالای ستون فقرات‌تان محافظت کند.اگر به پشت می‌خوابید، بالش‌تان باید کاملاً فضای بین گردن و تشک‌تان را پُر کند. اگر به یک طرف می‌خوابید، از بالش پهن‌تری استفاده کنید تا وضعیت سرتان را در راستای بقیه‌ی بدن حفظ کند. هر کاری می‌کنید، بالش را زیر شانه‌هایتان نگذارید.
فراموش نکنید که بالش خود را هر ۱۸ ماه یا در این حدود باید عوض کنید. کاور بالش خوب است، اما باز هم بالش‌ها ممکن است عوامل حساسیت‌زای زیادی همچون کپک و گردوخاک را در خود حفظ کنند.

اگر روی شکم می‌خوابید

باید از نازک‌ترین بالش ممکن استفاده کنید یا اصلا زیر سرتان بالش نگذارید. در واقع اگر خوابیدن روی شکم را دوست دارید، می‌توانید به یک طرف خوابیدن را هم امتحان کنید، البته درحالی‌که یک بالش بغلی هم در دست دارید. بالش بغلی حس وجود چیزی را در مقابل شکم‌تان می‌دهد؛ ضمن اینکه به حفظ تراز بقیه‌ی بدن هم کمک می‌کند.

 اگر به یک طرف می‌خوابید

به‌دنبال بالش‌های کمی سفت تر باشید. بهتر از آن، بالشی است که خیلی پهن باشد. چنین بالشی فضای بین گوش و شانه‌یتان را پر می‌کند. یادتان نرود که بالشی هم بین زانوهایتان بگذارید. می‌توانید از حوله‌ی رول‌شده هم استفاده کنید.

اگر به پشت می‌خوابید

بالش‌های نازک‌تر و بالش‌هایی که در انتهایشان لایه‌ی اضافی دارند، برای محافظت از گردن‌تان بهتر هستند. فوم هوشمند ماده‌ی خوبی است که دقیقاً قالب گردن خودتان می‌شود. بالش آبی هم گزینه‌ی خوب دیگری است که وزن سر و گردن‌تان به‌طور مساوی روی آن پخش می‌شود.

تشک مناسب برای خوابیدن

تشک هم در کیفیت خواب اهمیت دارد. در گذشته پزشک‌ها معمولا برای کسانی که کمردرد داشتند، تشک‌های ارتوپدی خیلی سفتی را تجویز می‌کردند اما تحقیقات جدید نشان داده‌اند افرادی که از تشک‌های خیلی سفت استفاده می‌کنند، ممکن است خواب خیلی بی‌کیفیتی داشته باشند. در عین حال، تشکی که خیلی نرم باشد هم به تراز نگه‌داشتن بدن چندان کمکی نمی‌کند.
اگر می‌خواهید تشک بخرید، تشک سفت یا نیمه‌سفتی را انتخاب کنید که از مواد ارتجاعی یا فوم باکیفیت درست شده باشد. می‌توانید تشک ارتجاعی قبلی‌تان را هم با اضافه‌کردن لایه‌ی تشک فوم هوشمند، دوباره، مناسبِ استفاده کنید. متاسفانه صرفاً با چند لحظه امتحان‌کردن تشک در فروشگاه، نمی‌توان گفت واقعاً مناسب شما هست یا نه!!

 

امروزه مدرن ترین، پیشرفته ترین و جدید ترین روشهای درمانی روز دنیا، همچنین بهترین و مناسب ترین تکنیک های عمل های بسته و کم تهاجمی جهت مشکلات درد کمر، دیسک و سیاتیک توسط دکتر داوود محمودی جراح مغزواعصاب و ستون فقرات در ایران و جهت همه بیماران داخل و خارج کشور ارایه میشود.

 حتما قبل از اقدام به جراحی باز با ایشان مشورت کنید.

شاید شما هم مثل هزاران بیمار دیگر ایشان، بدون انجام جراحی باز، درمان شوید!

 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع