دیسک غضروفی است که در میان دو مهره واقع شده است و مثل یک فنر از ایجاد فشار از مهره بالایی کمر به مهره پایینی کمر جلوگیری می کند. 

هنگامیکه فشارهای وارده به ستون فقرات از تحمل دیسک خارج باشد، دیسک دچار بیرون زدگی از محل طبیعی خود شده و در نتیجه باعث فشار بر روی ریشه عصب نخاعی مجاور (مثلا ریشه عصب سیاتیک) و کانال نخاعی خواهد شد. اگر این فشارها زیاد یا مداوم باشد، حتی باعث پارگی دیسک میشود که نوعی اورژانس پزشکی است و باید در اسرع وقت عمل شود.

این فشارها می تواند به دلیل پوزیشن های نامناسب، ایستادن یا نشستن های طولانی، خم شدن مکرر، حمل اجسام سنگین، انجام ورزش های نامناسب، وزن زیاد، حوادثی مانند تصادف و جابه جا شدن مهره ها و یا هر گونه ضربه باشد. 

همچنین بعلت آرتروز و یا بالا رفتن سن، دیسک ها ممکن است دچار ضایعاتی دژنراتیو شوند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و محتویات داخل آن ها بیرون بزند.

با بیرون زدن دیسک ها و فشار وارد بر عصب سیاتیک، بیمار بتدریج دچار دردهای ناحیه کمر با انتشار به ناحیه باسن، پشت ران، پشت ساق، مچ پا و یا نهایتا انگشتان پا شود. همچنین بیمار ممکن است درجاتی از گزگز مورمور یا بی حسی در کمر و پاها، ضعف پا یا لنگش هنگام راه رفتن را تجربه کند. در مراحل شدیدتر، بیمار ممکن است دچار عدم توانایی راه رفتن، عدم کنترل ادرار و یا اختلالات جنسی و فلجی شود که دراینصورت نیاز به جراحی اورژانس خواهد بود.

اگر بیمار بموقع و در کمتر از سه ماه از شروع علایم به ما مراجعه کند، شانس بسیار بالایی برای درمان موفقیت آمیز و بسته (بدون نیاز به جراحی) وجود دارد.

امروزه مدرن ترین، پیشرفته ترین و جدید ترین روشهای درمانی روز دنیا، همچنین بهترین و مناسب ترین تکنیک های عمل های بسته و کم تهاجمی جهت مشکلات درد کمر، دیسک و سیاتیک توسط دکتر داوود محمودی جراح مغزواعصاب و ستون فقرات در ایران و جهت همه بیماران داخل و خارج کشور ارایه میشود.

 حتما قبل از اقدام به جراحی باز با ایشان مشورت کنید.

شاید شما هم مثل هزاران بیمار دیگر ایشان، بدون انجام جراحی باز، درمان شوید!

 

 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع