انواع روش های جراحی بسته دیسک کمر و گردن

کمردرد

امروزه با پیشرفت های ایجاد شده در جراحی ستون فقرات می توان عمل جراحی بسته دیسک کمر را بدون شکاف، بدون خون ریزی، و مدت زمان کوتاه تر بستری در بیمارستان انجام داد. امروزه روش های جراحی جدید برای جراحی کمر ابداع شده و مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب پیشرفت های تکنولوژیک باعث ایجاد تحولات گسترده در درمان مشکلات ستون فقرات با استفاده از تکنیک های جراحی بسته شده است. در روش جراحی بسته ستون فقرات از تکنولوژی پیشرفته و تکنیک های نوین برای درمان درد کمر و درد گردن ایجاد شده به خاطر مشکلات مختلف ستون فقرات استفاده می شود. مشاوره با دکتر داوود محمودی میتواند راه حل درمانی مناسبی را پیش روی شما قرار دهد.

آیا همه افراد می توانند از روش جراحی بسته دیسک کمر استفاده کنند؟

حوزه درمان با استفاده از روش های عمل بسته دیسک کمر به پیشرفت خود ادامه می دهد. اکثر جراحی های امروزی را می توان با بعضی از تکنیک های عمل جراحی بسته دیسک درمان کرد. به هر حال، شرایطی نیز وجود دارد که نیازمند استفاده از روش های جراحی استاندارد باز هستند که برای مثال از این شرایط می توان از اسکولیوز حاد (انحراف ستون فقرات)، تومور و بعضی عفونت ها یا دیسکهای با بیرون زدگی زیاد نام برد.

انواع روش های جراحی بسته؛

روش های اصلی جراحی بسته به شرح زیر هستند:

تزریق دیسکوژل

این تزریق یکی از روش های سرپایی درمان دیسک کمر است که توسط یک جراح با تجربه در یک اتاق عمل مجهز به دستگاه رادیولوژی و در شرایط ضد عفونی انجام می شود.

 مزایای اصلی این روش درمانی به شرح زیر هستند:

    بدون درد بودن درمان هنگام انجام با استفاده از داروهای بی حسی موضعی

    امکان انجام تزریق به صورت سر پایی و عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان

    جراح، تزریق ژل در دیسک را از طریق یک سوزن نازک انجام می دهد و در این حالت برای کنترل بهتر از عکس رادیولوژی استفاده می نماید

    امکان انجام این تزریق در چند دیسک در یک جلسه درمانی

    امکان درمان فتق دیسک گردن یا دیسک کمر

    امکان مرخص شدن بیمار با گذشت 1 تا 2 ساعت از تکمیل درمان و خلاص شدن بیمار برای یک مدت طولانی از درد و ناراحتی

    عدم نیاز به ایجاد شکاف، باقی نماندن جای زخم، عدم وارد شدن آسیب به عضلات و ساختارهای اطراف محل درمان

    دوره ریکاوری سریع تر و ریسک کمتر در مقایسه با روش جراحی سنتی

    عدم تاثیرگذاری بر پایداری ستون فقرات

☆ البته این روش بعلت محدودیت هایی که دارد، فقط در شرایط خاصی قابل انجام است !

 

تزریق ترانسفورمینال و اپیدورال

این اصطلاح برای انواع مختلف تزریق های داخل ستون فقرات استفاده می شود که حتی می تواند گیج کننده نیز باشد. در حقیقت تزریق ترانسفورمینال یک روش درمان سر پایی و بعضا موقت است که گاهی اوقات به منظور درمان یا تشخیص مشکلات مربوط به ستون فقرات استفاده می شود. از این روش درمانی می توان برای درمان نواحی بسیار خاص نیز استفاده کرد.

تزریق اپیدورال یک روش درمانی سر پایی است که در آن از تزریق استروئید (یک داروی ضد التهاب) به نواحی خاص فضای اپیدورال با کمک گرفتن از عکس رادیولوژی (فلوئوروسکوپی) استفاده می شود.

مزایای این روش درمانی

کاهش التهاب: از این دارو به منظور کاهش التهاب ریشه عصب در ستون فقرات استفاده می شود.

کاهش درد: این روش می تواند باعث تسکین درد در بازوها و پاها در شرایطی شود که علت ایجاد درد وارد شدن آسیب به ریشه عصب باشد.

کمک به تعیین دلایل مشکلات بیمار: این روش برای تشخیص و درمان بعضی از شرایط خاص ستون فقرات مفید است. در این حالت با وارد کردن دارو به یک ناحیه خاص و مشاهده واکنش بیمار، می توان اطلاعات با ارزش درباره آنچه ممکن است باعث ایجاد علائم ناراحتی شده باشد به دست آورد و به این ترتیب روش درمانی مناسب برای رفع مشکل را برای بیمار تجویز نمود.

 

تزریق فاست

تزریق فاست یک روش درمانی با سطح تهاجم کم است و یکی از روش های درمان بسته محسوب می شود که می تواند به صورت موقت باعث کاهش درد در نتیجه التهاب مفاصل فاست شود. دلیل درد مفصل فاست (آرتروز، آسیب دیدگی، فرسایش) بطور دقیق مشخص نیست و از نظر ماهیت این درد می تواند شبیه درد ناشی از دیسک باشد. این روش درمانی دارای دو هدف مشخص است. اول اینکه، می توان از آن به عنوان یک آزمایش برای تشخیص اینکه آیا درد واقعاً از مفاصل فاست ناشی شده است، استفاده کرد. دوم اینکه، این تزریق می تواند به عنوان یک روش درمانی برای کاهش التهاب و درد ایجاد شده به خاطر مشکلات مختلف ستون فقرات استفاده شود. تاثیرات ناشی از تزریق فاست موقت است و باعث کاهش درد برای چند روز یا حتی چند سال می شود. هدف این روش درمانی کاهش درد به صورتی است که بیمار بتواند فعالیت های عادی و برنامه های فیزیوتراپی مورد نیاز را شروع کند.

 

هر یک از این تزریق ها به چه مدت زمان نیاز دارد؟

این روش درمانی یک عمل بسته و یک روش بی خطر است که به صورت سر پایی بر روی بیمار انجام می شود. تزریق های انجام شده به 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد. پس از انجام تزریق لازم است برای مدت تقریبی 45 دقیقه به بیمار زمان برای ریکاوری داده شود.

 

نوکلئوتومی با لیزر

کمر درد مزمن یکی از مشکلات اصلی انسان است که می تواند باعث ناتوانی فرد شود و می تواند با از دست دادن پول، شغل و کیفیت زندگی همراه باشد. امروزه از لیزر در حوزه های مختلف درمانی با مزایای خاص استفاده می شود. برای درمان بیماری دیسک کمر، لیزر می تواند مفید بوده و دارای مزایای مشخص باشد. نوکلئوتومی با لیزر یک درمان سر پایی که در یک جلسه انجام می شود. در عمل جراحی بسته دیسک کمر با لیزر نیازی به خارج کردن بخش های دیسک نیست، بلکه به جای آن برآمدگی ایجاد شده در هسته پولپی دیسک درمان می شود. این روش درمان دیسک کمر دارای حداقل سطح تهاجم و مقرون به صرفه است و هر روز استفاده از آن در مراکز متعدد درمانی در حال گسترش می باشد.

 

استفاده از گاز ازون

این روش بعضا در کاهش دردهای مفصلی ستون فقرات بکار میرود. ولی جهت درمان فتق دیسک خیلی موثر نیست. 

 

جراحی پری رادیکولار (PRT)

جراحی پری رادیکولار (PRT) یک روش درمانی قابل استفاده برای درد مزمن ایجاد شده در نتیجه بیماری از بین رفتن ستون فقرات و بطور خاص مهره های گردن و کمر است. در این روش درمانی، یک سوزن ریز به نزدیک ریشه عصب در ستون فقرات با امکان نظارت با پرتونگاری کامپیوتری وارد می شود. پس از شناسایی نواحی خاص که نیاز به تزریق دارو به آنها وجود دارد، پزشک سوزن را در عمق خاص وارد کرده و داروی مورد نیاز را تا حد ممکن نزدیک به عصب دچار مشکل تزریق می کند.

قبل از استفاده این روش درمانی، مهره های آسیب دیده ستون فقرات و ریشه های عصب باید بطور دقیق شناسایی شوند. برای انجام این کار لازم است از اسکن ام آر آی یا سی تی اسکن قبل از شروع درمان استفاده شود. در این حالت بخش هایی که به درمان نیاز دارند تحت کنترل پرتونگاری کامپیوتری قرار گرفته و از آنها عکس تهیه می شود. انجام این کار می تواند به تعیین و کنترل مسیر و عمق مورد نیاز برای وارد کردن سوزن کمک موثر نماید. در ادامه سر سوزن تا حد ممکن به ریشه عصب با استفاده از یک هدف یاب لیزری نزدیک می شود و داروی ضد التهاب (که معمولاً شامل یک داروی بی حسی و داروی کورتیزون است) به محل تزریق می شود. تاثیر درمانی در این حالت بر اساس نتیجه حاصل از وارد کردن داروی ضد التهاب به محل آسیب دیدگی است. هدف از این درمان ایجاد مانع برای چرخه معیوب وارد شدن فشار به عصب و التهاب آن است که این فرآیند می تواند حتی باعث ایجاد فشار بیشتر به عصب نیز بشود (تاثیر دکونژستانت).

 

نوکلئوتومی دیسک کمر با لیزر

نوکلئوتومی کمر یک روش درمانی با حداقل سطح تهاجم است که عمدتاً برای درمان فتق دیسک کمر استفاده می شود، هر چند امکان استفاده از این روش برای موارد برآمدگی دیسک هم وجود دارد. این روش درمانی شامل حذف برآمدگی یا فتق ایجاد شده با برداشتن بخشی از هسته پولپی دیسک و در نتیجه برداشته شدن فشار از روی ریشه عصب است. در حال حاضر، نوکلئوتومی اشاره به تکنیک دیسککتومی از طریق پوست یا همان PLDD دارد که در مقاله های جداگانه ای مفصلا توضیح داده شده است.

● این روش امروزه از مدرن ترین و پیشرفته ترین روشهای درمان دردهای ناشی از دیسک و سیاتیک در دنیاست که توسط دکتر داوود محمودی در ایران انجام میشود ●

 

 

امروزه مدرن ترین، پیشرفته ترین و جدید ترین روشهای درمانی روز دنیا، همچنین بهترین و مناسب ترین تکنیک های عمل های بسته و کم تهاجمی جهت مشکلات درد کمر، دیسک و سیاتیک توسط دکتر داوود محمودی جراح مغزواعصاب و ستون فقرات در ایران و جهت همه بیماران داخل و خارج کشور ارایه میشود.

 حتما قبل از اقدام به جراحی باز با ایشان مشورت کنید.

شاید شما هم مثل هزاران بیمار دیگر ایشان، بدون انجام جراحی باز، درمان شوید!

 

 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع